Première mini-docu’s eerstejaars GMD

Gepubliceerd op 11 juli 2022 om 09:08

Een bijdrage van Frans Kuiper en Marsha van Rooijen

Het is donderdagochtend 9:30u, 23 juni 2022.

De eerstejaars studenten van GMD zitten klaar in ons Geo-lab voor de première van de mini-docu’s; hun eigen mini-docu’s te bekijken op onze muurvullende videowall. De opdracht was: maak een kort nieuwsitem over een misstand in de maatschappij. In dit nieuwsitem moet een probleem worden aangesneden en worden uitgediept. Dat dit een visueel spektakel moet worden is ook duidelijk voor de studenten.

Het Proces

Er komt een heel jaar bij elkaar. Het bedenken van een filmpje/storyboard, designprincipes benoemen en toepassen, onderzoek doen, infographics maken en invoegen in een mini-filmproductie. Je groep is gelijk je productieteam; de competenties ‘samenwerken’, ‘presenteren’, ’onderzoeken’ en ‘leidinggeven’ worden flink geoefend en getest. Deze werkwijze (die we vaker toepassen bij de studie) zorgt een steile leercurve en levert heel verrassende, creatieve en bruikbare producten op.

De "Aeres Globes"

De groepen worden beoordeeld op basis van een aantal criteria, waaronder ook de presentatie van de toegepaste theorie die in de mini-docu is te herkennen. Naast de beoordeling door de docenten (Marsha van Rooijen en Frans Kuiper) wordt er ook een winnaar aangewezen door het publiek. Publiekslieveling deze keer is het filmpje van Pepijn van Rossum (e.a.) over een duurzaam alternatief voor het vliegverkeer (zie docu's hieronder). Mooi om te zien was dat de studenten elkaar hebben geholpen buiten de groepjes om. Dat was ook te merken aan de goede sfeer in onze gelegenheids-mini-bios.

Film leerlijn

Deze mini-docu (PGED14) is onderdeel van de film-leerlijn. Eerder dit jaar hebben de studenten bij het vak stedelijke ontwikkeling (PSTO01) een ontwerp gemaakt voor wijk in een gezonde stad. Onderdeel daarbij was een 3D-modelfilmpje te maken met kop en staart en voice-over. Hier zijn de beginselen van ‘filmmaking’ uitgelegd en geoefend. Einde van jaar 1 is deze mini-docu gemaakt en in het tweede jaar mag elke student individueel een animatiefilmpje gaan maken. Aan het einde van deze leerlijn heeft de student kennis van het proces en ervaring om verschillende producties te maken voor verschillende doelgroepen. In de stagepraktijk en daarna blijkt dit een heel waardevolle vaardigheid te zijn voor het werkveld.

Het resultaat: de mini-docu’s

Duurzaam alternatief voor vliegverkeer

Makers: Pepijn van Rossum

Leven in de grachten – rivierkreeften in Amsterdam

Makers: Mariëlle Breij, Isabella van Heijningen, Anne Hemels, Maarten Löhrer, Tip Morriën

Hittestress in de stad

Makers: Koen van Alen, Nout Heine, Gijs Jansen, Nora Karelsen, Daniël Runia

Sustainable Future

Makers: Jitse Dijkstra, Donar Goijer, Collin Hensen, Tom Nijenhuis