Buitenlandstage in Coronatijd?

Gepubliceerd op 4 juni 2021 om 10:14

En toen was er een uitdaging voor onze 3de jaars Geo Media & Design (GMD) studenten …. 

bijdrage van Peter Kaspers, onze coördinator voor buitenlandstages


Hoe ga je in coronatijd, waarin je moeilijk naar het buitenland kunt afreizen, een buitenlandstage doen? Tegen dit dilemma liepen onze 3e jaars studenten GMD begin dit jaar aan.  

>> foto Nick Morrison (unsplash)

foto Nick Morrison (unsplash)

Vanuit het coronabeleid van de hogeschool kregen de studenten de volgende opties aangereikt: 

  • Je gaat stage doen in Nederland bij een internationaal georiënteerde instantie. 
  • Je gaat stage doen bij een internationale organisatie waarbij alles (activiteiten en begeleiding) op afstand (online) zal plaatsvinden.
  • Je wilt je buitenlandstage toch echt in het buitenland doen en verplaatst deze naar je afstudeerjaar, met als voorwaarde dat het dan wel kan. 

Alle 3de jaars studenten zijn vanaf april dit schooljaar gestart met hun stage, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van de eerste optie (stage doen bij een internationaal georiënteerde instantie).  

Maar waar zijn zij dan nu precies terecht gekomen in Nederland?  

De onderstaande kaart geeft een overzicht van de locaties waar onze studenten nu de buitenlandstage aan het doorlopen zijn. Deze kaart is interactief, dus door op de locaties te klikken kun je zien met welke landen de studenten in aanraking komen tijdens hun stage. 

Een stageplek die erg populair bleek bij onze studenten, was de Floriade in Almere. Vanuit de hele wereld zullen hier straks bezoekers naar toe komen om te genieten van de wereldtuinbouw-tentoonstelling. Drie van onze studenten lopen hier nu de buitenlandstage. Daarin helpen zij mee in het maken van infographics die gaan over de Floriade en die gericht zijn op de buitenlandse gasten die er straks zullen gaan rondlopen.    

Om de stage goed af te sluiten, zullen alle studenten de volgende hoofdvraag moeten gaan beantwoorden. 

“Wat zijn de belangrijkste verschillen en overeenkomsten van de buitenlandse organisatie of doelgroep en zijn omgeving ten opzichte van Nederland”

 Deze hoofdvraag wordt vanuit verschillende deelvragen en beroepsrollen beantwoordt en hiervoor maken de studenten een eindrapport. De studenten nemen hiervoor zelf contact op met de buitenlandorganisatie of doelgroep waarvoor het rapport wordt geschreven. Hun ondernemers- en organisatievaardigheden worden hiermee goed op de proef gesteld.  

Binnenkort kan je hier op ons online Geolab verschillende verhalen en ervaringen over de buitenlandstage lezen van onze studenten.